Als er een tekst voor je website geschreven moet worden, is je belangrijkste doelgroep de (potentiële) klanten waar je je rechtstreeks tot richt. De vraag ”What’s in it for me” probeer je voor de klant zo goed mogelijk te beantwoorden. Als ondernemers publiciteit willen genereren, wordt er nog wel eens vergeten dat je de doelgroep in dat geval heel anders moet benaderen. Continue reading
Ken het medium
Vijf keer per jaar organiseert VIDM.nl een seminar rond het thema free publicity. Vast onderdeel van de seminars is het 1-op-1 netwerken van mijn VIDM-abonnees met journalisten en redacteuren. Ook de NOS was laatst vertegenwoordigd (coördinator Binnenlands nieuws). Dat zorgde ervoor dat meerdere abonnees in de kaartenbak van de NOS belandden en inmiddels ook in het nieuws kwamen. Dat je niet altijd 100 procent controle op het eindresultaat hebt, was voor sommige abonnees echter wel wennen.
Geen aandacht voor oplossing
“Ik heb een methode ontwikkeld waarmee ik bij ontzettend veel mensen weer plezier in hun leven kan terug brengen”, zegt een coach mij. ‘Die heb ik eerder gehoord’, schiet er door mij heen. Weer iemand die uitblinkt in het ondersteunen van persoonlijke ontwikkeling. Ik kan een zucht niet onderdrukken. “Voor welk maatschappelijk probleem bied jij een oplossing?”, vraag ik vervolgens. De media besteden immers geen aandacht aan de pleister als de wond niet zichtbaar is. Continue reading
Regionaal nieuws of landelijk nieuws?
De meeste mensen gaan er van uit dat een publiciteitscampagne pas succesvol is als je de landelijke media hebt gehaald. Sommige berichten zijn echter alleen interessant voor regionale media. Het is dan zonde van je energie om alles op alles te zetten om ook in de landelijk media aandacht te krijgen. Er zijn wel uitzonderingen waarbij typisch regionale nieuwtjes erg interessant zijn voor de landelijke media. Continue reading
Vergeet uiterlijk, koers op deskundigheid en oorspronkelijkheid
Bij talkshows en actualiteitenprogramma’s schuiven nog steeds veel meer mannelijke dan vrouwelijke deskundigen aan. Redacties geven al jaren aan dat ze struikelen over vrouwen die ‘nee’ zeggen tegen interviews. Ook ik merk dat vrouwen over het algemeen terughoudender zijn. Gelukkig staan op VIDM.nl honderden vrouwen die wel ‘ja’ zeggen. Ik vroeg 267 journalisten, redacteuren en programmamakers welke tip ze voor de vrouwelijke deskundigen van VIDM hebben. Het leverde een mooie verzameling van antwoorden op die ik gebundeld heb in de meest genoemde tips. Continue reading
Journalisten interviewen geen boeken
Maandenlang zit je te ploeteren op het schrijven van je boek. Schrijven, schrappen, schaven en soms weer overnieuw beginnen. Een boek komt niet uit de lucht vallen. Als je boek er dan eindelijk is, dan is het zonde als je boek niet gelezen wordt. En toch lopen de meeste boeken grote kans om alleen bij vrienden en bekenden van de auteur terecht te komen, omdat de auteur niet zo nodig op de voorgrond hoeft te treden. Continue reading