Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Een van de grootste kansen op publiciteit is het inspelen op de actualiteit. Toch zijn er maar weinig mensen die ’s ochtends het nieuws screenen om te kijken of ze vanuit hun vak op een onderwerp in het nieuws kunnen reageren. Zelfs mensen die bewust bezig zijn met het genereren van publiciteit laten deze kans nog vaak schieten. Zo vroeg ik laatst aan 3.000 personen in mijn zakelijk netwerk of ze zelf actief journalisten en redacteuren benaderen als hun vakgebied in het nieuws is. Slechts 18 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen gaven aan dit inderdaad te doen. In de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar gaf 13 procent een bevestigend antwoord. Hoe ouder, hoe pro-actiever de benadering. Van de 55 plussers neemt 22 procent het initiatief om journalisten en redacteuren te benaderen als hun vakgebied in het nieuws is . Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Onbevangen kennis delen

In Nederland wemelt het van de business ontbijten. Je schuift rond zeven uur aan met een groep ondernemers en helpt elkaars business te versterken. Ondertussen ontbijt je ook nog eens. Ideaal voor veel ondernemers. Een onderdeel van zo’n business ontbijt is de pitchronde. Vaak krijg je een minuut om jezelf te profileren afgesloten met een zoekvraag. De pitchers blijven veelal steken op het niveau ‘wij van wc eend adviseren wc eend’. Slechts een enkeling valt op door kennis te delen in plaats van te verkopen. Die hebben het na de ronde het drukst. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Onbevangen kennis delen

5 tips voor het maken van persfoto’s

Enige tijd geleden startte een vriend van mij een detacheringsbedrijf voor technisch personeel. Op zijn LinkedIn had hij al een tijdje dezelfde foto staan. Een hele leuke, vond hij zelf en hij zag dan ook geen reden om een andere foto te plaatsen. Ik heb hem toch geadviseerd om een professionele foto te gaan gebruiken. Zijn profielfoto was namelijk gemaakt op een gezellige avond midden in een kroeg. Een leuke foto is lang niet altijd geschikt om te gebruiken in je zakelijke profilering. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on 5 tips voor het maken van persfoto’s

Een journalist is geen klant

Waar lees je over in kranten? Met welke insteek worden gasten geïnterviewd bij Nieuwsuur? Wanneer vind je het zelf interessant om iets over iemand te lezen of te horen in de media? Journalisten zijn op zoek naar verhalen en meningen van experts: persoonlijke, afwijkende en sensationele verhalen. Vakerindemedia.nl is opgezet om deskundigen die buiten de ‘usual suspects’ vallen en deskundigen met nieuwswaardige verhalen zichtbaar te maken voor redacteuren en journalisten. Bij het opstellen van een profiel op Vakerindemedia.nl zijn het dus geen potentiële klanten waar je de teksten voor schrijft. De doelgroep op Vakerindemedia.nl is de media / de journalisten. Hoe geef je nu je profiel zo interessant mogelijk weer, zodat je kans op publiciteit wordt vergroot? Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Een journalist is geen klant

Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf

Via Vakerindemedia.nl ontvangen de aangesloten deskundigen regelmatig persvragen die journalisten via VIDM.nl versturen. Op dit moment maken ruim 875 journalisten gebruik van VIDM.nl. Iedere dag komen er weer nieuwe journalisten bij. Hierdoor worden er ook steeds meer persvragen verstuurd. Als je de oproep van de journalist in je mailbox ontvangt, kijk je of je de journalist verder kunt helpen. De truc is om meer uit de vraag te halen dan alleen de oproep zelf. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf

Bescheidenheid schaadt zichtbaarheid

“Jouw bescheidenheid siert je”, zei mijn vader vroeger vaak tegen mij. Ik voelde mij dan trots en koesterde mijn bescheidenheid. Het zorgde ervoor dat ik op foto’s achter anderen mocht kruipen van mijzelf. Op school hoefde ik van mijzelf niet uit te blinken in het geven van presentaties. Het paste nou eenmaal niet bij mijn bescheiden karakter om mijn vaardigheden te etaleren. Ook later in loondienst stond ik niet vooraan om te laten zien wat ik deed. Ik had een gegrond excuus, want ik hoefde nou eenmaal niet zo nodig. Laat mij maar gewoon mijn werk doen. Zo goed mogelijk. Achter de schermen. Alleen wist ik toen nog niet dat een vast onderdeel van je werk goed doen betekent dat je jezelf zichtbaar maakt. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Bescheidenheid schaadt zichtbaarheid

Tien gouden interview tips

Als het onderwerp waarvan jij expert bent in het nieuws is, dan is het jouw kans op free publicity. Zorg dat redacties je vinden en deel je mening over het onderwerp. Hoe vaker je interviews geeft hoe beter je er in wordt. Petra Stienen en Femke Halsema gaven na het winnen van de Vrouw in de Media award niet voor niets alle twee dezelfde tip aan mensen die zich ook comfortabel willen voelen tijdens het geven van een interview. Hun tip: maak vlieguren! Een goede voorbereiding is ook cruciaal. Tien tips die je helpen bij het voorbereiden van een goed interview. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Tien gouden interview tips

Vijf meest gemaakte fouten in persberichten

Het versturen van een persbericht kan een effectieve manier zijn om aandacht in de media te krijgen. Een goed geschreven persbericht wordt vaak gedeeltelijk en soms zelfs compleet overgenomen door de redactie. De kwaliteit van de persberichten die redacties ontvangen is echter vaak tenenkrommend. Door de overvloed aan informatieaanbod gaan journalisten niet snel zoeken of er toch een goed verhaal achter een slecht persbericht zit. De deleteknop is snel gevonden. Voor Vakerindemedia.nl heb ik inmiddels honderden persberichten beoordeeld. De vijf meest gemaakte fouten in persberichten op een rij. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Vijf meest gemaakte fouten in persberichten

Thee trekt geen volle zalen

Aandacht in de media geeft je bedrijf een enorme boost. Als de media aandacht aan je besteden, gaan potentiële klanten ervan uit dat je er toe doet op jouw vakgebied. Het vergroot je geloofwaardigheid als deskundige waardoor potentiële klanten meer vertrouwen in je hebben. Het is dan ook belangrijk om jouw kans op publiciteit zorgvuldig te pakken. Ga je een persbericht schrijven? Dan moet de insteek nieuwswaardig zijn.

Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Thee trekt geen volle zalen

Verkoop niet

Als er een tekst voor je website geschreven moet worden, is je belangrijkste doelgroep de (potentiële) klanten waar je je rechtstreeks tot richt. De vraag ”What’s in it for me” probeer je voor de klant zo goed mogelijk te beantwoorden. Als ondernemers publiciteit willen genereren, wordt er nog wel eens vergeten dat je de doelgroep in dat geval heel anders moet benaderen.  Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Verkoop niet