Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf

Via Vakerindemedia.nl ontvangen de aangesloten deskundigen regelmatig persvragen die journalisten via VIDM.nl versturen. Op dit moment maken ruim 875 journalisten gebruik van VIDM.nl. Iedere dag komen er weer nieuwe journalisten bij. Hierdoor worden er ook steeds meer persvragen verstuurd. Als je de oproep van de journalist in je mailbox ontvangt, kijk je of je de journalist verder kunt helpen. De truc is om meer uit de vraag te halen dan alleen de oproep zelf. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf

Bescheidenheid schaadt zichtbaarheid

“Jouw bescheidenheid siert je”, zei mijn vader vroeger vaak tegen mij. Ik voelde mij dan trots en koesterde mijn bescheidenheid. Het zorgde ervoor dat ik op foto’s achter anderen mocht kruipen van mijzelf. Op school hoefde ik van mijzelf niet uit te blinken in het geven van presentaties. Het paste nou eenmaal niet bij mijn bescheiden karakter om mijn vaardigheden te etaleren. Ook later in loondienst stond ik niet vooraan om te laten zien wat ik deed. Ik had een gegrond excuus, want ik hoefde nou eenmaal niet zo nodig. Laat mij maar gewoon mijn werk doen. Zo goed mogelijk. Achter de schermen. Alleen wist ik toen nog niet dat een vast onderdeel van je werk goed doen betekent dat je jezelf zichtbaar maakt. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Bescheidenheid schaadt zichtbaarheid

Tien gouden interview tips

Als het onderwerp waarvan jij expert bent in het nieuws is, dan is het jouw kans op free publicity. Zorg dat redacties je vinden en deel je mening over het onderwerp. Hoe vaker je interviews geeft hoe beter je er in wordt. Petra Stienen en Femke Halsema gaven na het winnen van de Vrouw in de Media award niet voor niets alle twee dezelfde tip aan mensen die zich ook comfortabel willen voelen tijdens het geven van een interview. Hun tip: maak vlieguren! Een goede voorbereiding is ook cruciaal. Tien tips die je helpen bij het voorbereiden van een goed interview. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Tien gouden interview tips

Vijf meest gemaakte fouten in persberichten

Het versturen van een persbericht kan een effectieve manier zijn om aandacht in de media te krijgen. Een goed geschreven persbericht wordt vaak gedeeltelijk en soms zelfs compleet overgenomen door de redactie. De kwaliteit van de persberichten die redacties ontvangen is echter vaak tenenkrommend. Door de overvloed aan informatieaanbod gaan journalisten niet snel zoeken of er toch een goed verhaal achter een slecht persbericht zit. De deleteknop is snel gevonden. Voor Vakerindemedia.nl heb ik inmiddels honderden persberichten beoordeeld. De vijf meest gemaakte fouten in persberichten op een rij. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Vijf meest gemaakte fouten in persberichten

Thee trekt geen volle zalen

Aandacht in de media geeft je bedrijf een enorme boost. Als de media aandacht aan je besteden, gaan potentiële klanten ervan uit dat je er toe doet op jouw vakgebied. Het vergroot je geloofwaardigheid als deskundige waardoor potentiële klanten meer vertrouwen in je hebben. Het is dan ook belangrijk om jouw kans op publiciteit zorgvuldig te pakken. Ga je een persbericht schrijven? Dan moet de insteek nieuwswaardig zijn.

Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Thee trekt geen volle zalen

Verkoop niet

Als er een tekst voor je website geschreven moet worden, is je belangrijkste doelgroep de (potentiële) klanten waar je je rechtstreeks tot richt. De vraag ”What’s in it for me” probeer je voor de klant zo goed mogelijk te beantwoorden. Als ondernemers publiciteit willen genereren, wordt er nog wel eens vergeten dat je de doelgroep in dat geval heel anders moet benaderen.  Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Verkoop niet

Ken het medium

Vijf keer per jaar organiseert VIDM.nl een seminar rond het thema free publicity. Vast onderdeel van de seminars is het 1-op-1 netwerken van mijn VIDM-abonnees met journalisten en redacteuren. Ook de NOS was laatst vertegenwoordigd (coördinator Binnenlands nieuws). Dat zorgde ervoor dat meerdere abonnees in de kaartenbak van de NOS belandden en inmiddels ook in het nieuws kwamen. Dat je niet altijd 100 procent controle op het eindresultaat hebt, was voor sommige abonnees echter wel wennen.

Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Ken het medium

Geen aandacht voor oplossing

“Ik heb een methode ontwikkeld waarmee ik bij ontzettend veel mensen weer plezier in hun leven kan terug brengen”, zegt een coach mij. ‘Die heb ik eerder gehoord’, schiet er door mij heen. Weer iemand die uitblinkt in het ondersteunen van persoonlijke ontwikkeling. Ik kan een zucht niet onderdrukken. “Voor welk maatschappelijk probleem bied jij een oplossing?”, vraag ik vervolgens. De media besteden immers geen aandacht aan de pleister als de wond niet zichtbaar is. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Geen aandacht voor oplossing

Regionaal nieuws of landelijk nieuws?

De meeste mensen gaan er van uit dat een publiciteitscampagne pas succesvol is als je de landelijke media hebt gehaald. Sommige berichten zijn echter alleen interessant voor regionale media. Het is dan zonde van je energie om alles op alles te zetten om ook in de landelijk media aandacht te krijgen. Er zijn wel uitzonderingen waarbij typisch regionale nieuwtjes erg interessant zijn voor de landelijke media. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Regionaal nieuws of landelijk nieuws?

Vergeet uiterlijk, koers op deskundigheid en oorspronkelijkheid

Bij talkshows en actualiteitenprogramma’s schuiven nog steeds veel meer mannelijke dan vrouwelijke deskundigen aan.  Redacties geven al jaren aan dat ze struikelen over vrouwen die ‘nee’ zeggen tegen interviews. Ook ik merk dat vrouwen over het algemeen terughoudender zijn. Gelukkig staan op VIDM.nl honderden vrouwen die wel ‘ja’ zeggen. Ik vroeg 267 journalisten, redacteuren en programmamakers welke tip ze voor de vrouwelijke deskundigen van VIDM hebben. Het leverde een mooie verzameling van antwoorden op die ik gebundeld heb in de meest genoemde tips.  Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Vergeet uiterlijk, koers op deskundigheid en oorspronkelijkheid