Bloggen? Geen tijd!

Als ik tijdens een presentatie aan een zaal vol professionals vraag wie er blogt of columns schrijft, gaan er altijd maar een paar handen enthousiast omhoog. Een aantal handen blijven twijfelend halverwege steken. Een veel gehoord argument om niet of nauwelijks te bloggen, is dat de tijd ontbreekt. Vooral het beginnen aan een blog lijkt het grootste obstakel te zijn. Ook leggen veel professionals de lat veel te hoog. Dit resulteert vaak in onleesbare lange stukken en een demotivatie om een volgend stuk te schrijven. Het kan allemaal zoveel makkelijker.

Blogcursus
Toen ik begon met bloggen deed ik maar wat. Pas nadat ik een cursus bloggen bij Ellen Kleverlaan en Jeroen Kleijne had gevolgd, begon ik meer gestructureerd te bloggen. Mijn blogs hebben sinds die cursus ook meer effect. Er komen tegenwoordig opdrachten op mijn pad die daarvoor niet zonder persoonlijk contact in mijn schoot werden geworpen.

Midden in het veld
Voor mij is de tijd die het mij kost om te bloggen de investering dubbel en dwars waard. Het geeft je de kans om meerdere kanten van jezelf te laten zien. Mensen komen erachter waar je voor staat, waar jouw kennis ligt en wat jou onderscheidt van je vakgenoten. Naast de externe voordelen vind ik het ook mooi meegenomen dat het bloggen mij dwingt om altijd met beide benen in het veld te blijven staan en scherp te blijven. Waar lopen mijn abonnees tegenaan in hun persbenadering? Wat gaat er fout in het medialandschap?

Stok achter de deur
Mijn nieuwsbrief is een stok achter de deur om te bloggen. Ik gebruik een deel van mijn blog en verwijs naar de volledige blog online. Het geeft mij structuur in mijn communicatie. Investeren in een blog loont dus op meerdere manieren. Natuurlijk moet je wel met leesvoer komen waar mensen tijd voor vrij willen maken om het te lezen. En mensen moeten je blog weten te vinden.

Stelling of tips
Ikzelf schrijf twee soorten blogs. Blogs met daarin een stelling waar mensen het mee eens of oneens kunnen zijn. En blogs met tips. Een blog met een stelling maakt het meeste los . Je bereikt veel meer personen doordat er een discussie ontstaat. Moeilijk om tijd vrij te maken? Begin voor een blog met een stelling met het opschrijven van de stelling en vervolgens met het opschrijven van drie argumenten. Dat hoef je niet voluit te schrijven. Als je de kapstok maar hebt staan. Leg het vervolgens weg. Je zult zien dat de rest van je blog zich dan langzaam in je hoofd gaat vormen. Schrijf tussendoor steekwoorden op die je niet wilt vergeten.

Van stelling naar interview
Bij mij duurt het soms een aantal weken voordat een blog rijp is, maar meestal vult de inhoud van de blog zich binnen een paar dagen in mijn hoofd. Doordat de basis er al ligt, wordt het uitschrijven veel minder tijdrovend. Je leidt je stelling in, werkt in iedere alinea een argument uit en sluit af met een krachtige samenvatting. Een blog met een stevige stelling kan je ook publiciteit opleveren. Meerdere van mijn blogs vielen op bij journalisten waarop een interview volgde.

Delen op LinkedIn
Zorg dat de discussie gevoed wordt door je blog via social media te delen. De stelling van je blog kun je bijvoorbeeld als discussie in relevante linkedIngroepen plaatsen. Met daarin de kern van je argumenten en daaronder de link naar je blog. Plaats het zo dat de leden zich uitgenodigd voelen om het gesprek aan te gaan. De connecties van de personen die reageren zien weer dat een persoon reageert en zo komen nieuwe contacten bij jouw blog terecht.

Lange termijn winst door delen tips
Blogs waarin je tips deelt is voor de lange termijn handiger. Handig, omdat je kunt laten zien waar je expertise ligt. Het maakt daarnaast je blog beter vindbaar voor zoekmachines. En het geeft je de mogelijkheid om bij vragen naar je blog te verwijzen. Bijvoorbeeld als iemand een vraag in de Vakerindemedia Facebookgroep heeft over het schrijven van een succesvol persbericht kan ik makkelijk verwijzen naar mijn blog ‘Vijf meest gemaakte fouten in persberichten’.

Naslagwerk voor vragen
Er zijn genoeg mensen die blogs met waardevolle tips graag delen met hun netwerk, waardoor je nieuwe mensen bereikt. Daarnaast bouw je een handig naslagwerk op waar je naar kunt verwijzen als je iemand even snel verder wilt helpen. Willen ze advies op maat, dan kunnen ze altijd aanschuiven bij een Rond de Tafel sessie.

Geen zijweggetjes
Probeer in beide soorten blogs het onderwerp zo smal mogelijk te houden. Je kunt beter een deelonderwerp kiezen en die levendig maken met voorbeelden. Dit spreekt meer aan dan een langdradig stuk te schrijven waarin je alle zijweggetjes meepakt en mensen verdwalen. Bij een blog met tips kies je eerst een deelonderwerp en daarna schrijf je kernwoorden op van de tips die je wilt delen. Als je de tips compleet hebt, kun je beginnen aan het uitschrijven.

Dubbel posten
Natuurlijk heeft het schrijven van een blog geen zin als die niet gevonden wordt. Ik post mijn blog op De Ondernemer, onder mijn profiel op Vakerindemedia.nl en op deze sprekerssite. Ik verander de content iets, waardoor het voor zoekmachines unieke content blijft. Als je jouw blog gaat dubbelposten dan is het goed om je af te vragen op welke plek je jouw belangrijkste doelgroep treft. En waar je eventueel opvalt voor journalisten.

Maak je blogs niet te lang, want dit nodigt niet uit tot lezen. Dat is voor mij nog mijn belangrijkste leerpunt (zoals je kunt zien). Streef niet naar honderd procent perfectie, maar naar een manier die bij jou past. Hoe meer je blogt, hoe makkelijker en leuker het wordt.

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Bloggen? Geen tijd!

Moederschap niet goed voor profilering

Als een vrouwelijke professional in haar profilering haar kinderen erbij haalt, dan frons ik mijn wenkbrauwen van teleurstelling. De nieuwe trend is zoveel mogelijk jezelf zijn. Mensen doen immers geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Jezelf zijn als professional betekent echter niet dat je in een zakelijke omgeving kostbare profileringsruimte op moet geven om je thuissituatie te belichten. Vrouwen die serieus genomen willen worden vanuit hun professie, moeten hun moederschap niet mengen met hun zakelijke profilering.


Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Moederschap niet goed voor profilering

De valkuilen van gratis kennis delen

Laatst gaf ik een presentatie in Noord-Holland. De persoon die de organisatie had geadviseerd om mij te boeken had al mijn blogs van de afgelopen jaren uitgeprint. Ze gebruikte het als boek en is door de tips uit mijn blogs op te volgen vaker en beter in de media gekomen. Ze is nooit een betalende klant geworden en had tot die tijd gratis kennis getankt.
Doordat ze zo blij was met de tips, zorgde ze echter wel voor veel mond-tot-mondreclame en uiteindelijk voor een presentatieklus. Gratis kennistankers leveren altijd iets op. Maar waar ligt de scheidingslijn tussen gratis kennis weggeven en iets terugvragen voor je kennis? Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on De valkuilen van gratis kennis delen

Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Je leert het meest van de fouten die je maakt. Als je geen fouten durft te maken, vertraag je je ontwikkeling. Allemaal mooi en waar. Ik voel me echter vooral knap beroerd als ik een fout maak. Helemaal als ik een fout maak in mijn contact met journalisten en redacteuren. Van mijn drie allergrootste blunders maakte ik er twee in mijn begintijd. Helaas maakte ik de derde vorige week. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Je leert het meest van de fouten die je maakt. Als je geen fouten durft te maken, vertraag je je ontwikkeling. Allemaal mooi en waar. Ik voel me echter vooral knap beroerd als ik een fout maak. Helemaal als ik een fout maak in mijn contact met journalisten en redacteuren. Van mijn drie allergrootste blunders maakte ik er twee in mijn begintijd. Helaas maakte ik de derde vorige week. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Een van de grootste kansen op publiciteit is het inspelen op de actualiteit. Toch zijn er maar weinig mensen die ’s ochtends het nieuws screenen om te kijken of ze vanuit hun vak op een onderwerp in het nieuws kunnen reageren. Zelfs mensen die bewust bezig zijn met het genereren van publiciteit laten deze kans nog vaak schieten. Zo vroeg ik laatst aan 3.000 personen in mijn zakelijk netwerk of ze zelf actief journalisten en redacteuren benaderen als hun vakgebied in het nieuws is. Slechts 18 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen gaven aan dit inderdaad te doen. In de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar gaf 13 procent een bevestigend antwoord. Hoe ouder, hoe pro-actiever de benadering. Van de 55 plussers neemt 22 procent het initiatief om journalisten en redacteuren te benaderen als hun vakgebied in het nieuws is . Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Onbevangen kennis delen

In Nederland wemelt het van de business ontbijten. Je schuift rond zeven uur aan met een groep ondernemers en helpt elkaars business te versterken. Ondertussen ontbijt je ook nog eens. Ideaal voor veel ondernemers. Een onderdeel van zo’n business ontbijt is de pitchronde. Vaak krijg je een minuut om jezelf te profileren afgesloten met een zoekvraag. De pitchers blijven veelal steken op het niveau ‘wij van wc eend adviseren wc eend’. Slechts een enkeling valt op door kennis te delen in plaats van te verkopen. Die hebben het na de ronde het drukst. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Onbevangen kennis delen

5 tips voor het maken van persfoto’s

Enige tijd geleden startte een vriend van mij een detacheringsbedrijf voor technisch personeel. Op zijn LinkedIn had hij al een tijdje dezelfde foto staan. Een hele leuke, vond hij zelf en hij zag dan ook geen reden om een andere foto te plaatsen. Ik heb hem toch geadviseerd om een professionele foto te gaan gebruiken. Zijn profielfoto was namelijk gemaakt op een gezellige avond midden in een kroeg. Een leuke foto is lang niet altijd geschikt om te gebruiken in je zakelijke profilering. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on 5 tips voor het maken van persfoto’s

Een journalist is geen klant

Waar lees je over in kranten? Met welke insteek worden gasten geïnterviewd bij Nieuwsuur? Wanneer vind je het zelf interessant om iets over iemand te lezen of te horen in de media? Journalisten zijn op zoek naar verhalen en meningen van experts: persoonlijke, afwijkende en sensationele verhalen. Vakerindemedia.nl is opgezet om deskundigen die buiten de ‘usual suspects’ vallen en deskundigen met nieuwswaardige verhalen zichtbaar te maken voor redacteuren en journalisten. Bij het opstellen van een profiel op Vakerindemedia.nl zijn het dus geen potentiële klanten waar je de teksten voor schrijft. De doelgroep op Vakerindemedia.nl is de media / de journalisten. Hoe geef je nu je profiel zo interessant mogelijk weer, zodat je kans op publiciteit wordt vergroot? Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Een journalist is geen klant

Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf

Via Vakerindemedia.nl ontvangen de aangesloten deskundigen regelmatig persvragen die journalisten via VIDM.nl versturen. Op dit moment maken ruim 875 journalisten gebruik van VIDM.nl. Iedere dag komen er weer nieuwe journalisten bij. Hierdoor worden er ook steeds meer persvragen verstuurd. Als je de oproep van de journalist in je mailbox ontvangt, kijk je of je de journalist verder kunt helpen. De truc is om meer uit de vraag te halen dan alleen de oproep zelf. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Houd publiciteitskansen niet alleen voor jezelf