In de media met jouw opiniestuk

Het schrijven van een opiniestuk is een mooie kans op een groter bereik. Een klein percentage van de ingezonden opiniestukken wordt echter geplaatst. Iedere krant heeft weer zijn eigen eisen. Gelukkig zijn er ook veel overeenkomsten. De belangrijkste tips voor het schrijven van een opiniestuk op een rij, zodat jouw (volgende) opiniestuk wel geplaatst gaat worden:

1. Nieuwswaarde
Hoe groter het maatschappelijk belang, hoe groter de nieuwswaarde. Hoe groter de impact van jouw onderwerp op het dagelijks leven van mensen is, hoe groter de nieuwswaarde. Ook de grootte van de groep waarop de inhoud van het opiniestuk van toepassing is, is van belang. Zzp-ers in de tuinbouw die geen arbeidsongeschiktheidverzekering krijgen, is als onderwerp zeker nieuwswaardig. Als het echter zou gaan om niet alleen zzp-ers in de tuinbouw, maar alle zzp-ers in de agrarische sector dan is de nieuwswaarde groter. Het gaat dan immers om een grotere groep.

2. Begin met een stelling
Een opiniestuk moet een stelling bevatten. Begin door een kop te bedenken waar de lezer het eens of oneens mee kan zijn. Stel geen vraag in de kop. Zorg dat in je kop een veel gebruikt zoekwoord m.b.t. dit onderwerp staat. Of een woord wat al als hashtag op Twitter wordt gebruikt.

Schrijf een stelling op en drie argumenten. Gebruik concrete en actuele voorbeelden die je stuk levendig maken. Voorbeelden zorgen voor herkenbaarheid en raken mensen meer dan een theoretische uitleg. Geef antwoord op de vraag wat er door wie veranderd moet worden.

3. Onderwerp kiezen
Wil je dat je opiniestuk in een landelijk dagblad wordt geplaatst? Zorg dat je onderwerp interessant is voor een breed publiek. Een stuk over wereldvrede of onrecht zal niet snel boeien. Een stuk over waarom je geen orgaandonor zou moeten zijn, doet meer wenkbrauwen bewegen. Vergroot je kans op plaatsing door voor een deelonderwerp te gaan. Een te breed stuk wordt snel wollig en oninteressant. Laat je stuk door kritische mensen lezen die niets met jouw vak te maken hebben. Het liefst door mensen die de krant lezen waar jij het stuk naar toe gaat sturen. Als je in jouw opiniestuk reageert op het nieuws hoef je minder uit te leggen. Haak je met jouw onderwerp niet in op de actualiteit? Dan maakt je opiniestuk minder kans om geplaatst te worden. Zorg dat de context helder is.

4. Sterke openingszin
Open je opiniestuk met een verrassend voorbeeld of een pakkende metafoor. Begin je stuk niet met bekende feiten die al uitgekauwd zijn. Openen met “Terwijl hij zijn laatste adem nog moest uitblazen, werden zijn organen al verwijderd” zal de lezer nieuwsgierig maken dan “Volgens cijfers van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) is er nog altijd een tekort aan donoren”.  Kijk ook kritisch naar de openingszinnen van de andere alinea’s. Nodigen ze uit om verder te lezen?

5. Aantrekkelijke schrijfstijl
Simpel gezegd begint het stuk met een stelling, daarna volgen de argumenten en je sluit af met een conclusie. Een opiniestuk is geen poëtisch hoorcollege. Een goed leesbaar stuk is geschreven in spreektaal. Alsof je het uitlegt aan vrienden die niets van jouw vak weten. Schrijven in ‘ik-vorm’ zie je soms langskomen, maar is eigenlijk alleen voorbehouden aan vaste columnisten. Voer geen campagne, maar zet de lezer op scherp. Debatteer zonder het onderwerp loodzwaar te maken. Wees niet te afstandelijk, laat gerust zien dat je bijvoorbeeld boos of bezorgd bent. Sla echter geen gefrustreerde toon aan.

Het gebruik van een metafoor, een herkenbare vergelijking, maakt meer duidelijk dan strooien met cijfers. Zorg dat de metafoor passend is en niet voor afdwaling zorgt.

Vermijd containerbegrippen zoals ontwikkeling, groei, duurzaamheid en kwaliteit. Dat maakt je tekst al snel saai en weinig prikkelend. Een opiniestuk vol nuances en verzachtende termen zal niet overtuigen en niet geplaatst worden. Heb je het stuk klaar? Hak alle zijweggetjes uit je tekst. Houd het thema centraal. Zorg dat de feiten kloppen.

6. Jouw profilering
Door het delen van een duidelijke mening en een sterke onderbouwing laat je zien dat je deskundig bent op het onderwerp. Benoem ook dat je een expert bent en toon dat aan. Als het stuk wordt geschreven door twee personen die qua achtergrond een verrassende combinatie maken, zal het eerder geplaatst worden.

7. Heb een goede profielfoto paraat
Of je ook beeldmateriaal moet aanleveren, verschilt per krant. Als je jouw opiniestuk aanbiedt aan NRC Handelsblad vragen ze je om een rechtenvrije foto mee te sturen, omdat zij bij de ingezonden artikelen een portretfoto van de auteur(s) plaatsen. In nrc.next plaatsen ze weer geen foto’s van auteurs. Bij een kort stuk wordt minder snel een foto geplaatst. De redacties van opiniepagina’s ontvangen de foto’s het liefst als jpg-afbeelding met een hoge resolutie, als attachment bij de e-mail gevoegd.

8. Lengte opiniestuk
Kortere stukken maken meer kans op plaatsing. Er is altijd wel een hoekje op de opiniepagina over die snel gevuld moet worden. De ruimte voor langere stukken zit verder van te voren vol. Er is ook meer concurrentie bij langere stukken. Aan een langer stuk zal de redactie meer eisen stellen op gebied van structuur, argumentatie en stijl. Een stuk van 250 woorden is een kort stuk en prima geschikt om kort te reageren op het nieuws. 500 woorden is een kanttekening bij het nieuws. Een standaard opiniestuk bevat rond de 650 woorden. Stukken die nog dieper op het onderwerp in gaan kunnen maximaal 1200 woorden bevatten. Dan spreek je van een essay die een hele krantenpagina beslaat. De kans op plaatsing is dan wel minder groot. Een essay moet, naast de perfecte opbouw, argumentatie en stijl, ook uitblinken in originaliteit.

9. Aanbieden

Bied je stuk maar aan één krant aan. Als je jouw stuk gelijktijdig aanbiedt aan meerdere kranten maak je geen vrienden bij de redactie. Maak duidelijk dat je het exclusief aanbiedt. Pas als je een ‘nee’ hebt terug gekregen van bijvoorbeeld De Volkskrant, kun je het bij Trouw gaan aanbieden.

Misschien een open deur, maar te belangrijk om niet te noemen. Is je opiniestuk geplaatst? Laat dit dan zien via social media.

 (dit artikel is geschreven op verzoek van Communicatieonline.nl

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on In de media met jouw opiniestuk

Bloggen? Geen tijd!

Als ik tijdens een presentatie aan een zaal vol professionals vraag wie er blogt of columns schrijft, gaan er altijd maar een paar handen enthousiast omhoog. Een aantal handen blijven twijfelend halverwege steken. Een veel gehoord argument om niet of nauwelijks te bloggen, is dat de tijd ontbreekt. Vooral het beginnen aan een blog lijkt het grootste obstakel te zijn. Ook leggen veel professionals de lat veel te hoog. Dit resulteert vaak in onleesbare lange stukken en een demotivatie om een volgend stuk te schrijven. Het kan allemaal zoveel makkelijker.

Blogcursus
Toen ik begon met bloggen deed ik maar wat. Pas nadat ik een cursus bloggen bij Ellen Kleverlaan en Jeroen Kleijne had gevolgd, begon ik meer gestructureerd te bloggen. Mijn blogs hebben sinds die cursus ook meer effect. Er komen tegenwoordig opdrachten op mijn pad die daarvoor niet zonder persoonlijk contact in mijn schoot werden geworpen.

Midden in het veld
Voor mij is de tijd die het mij kost om te bloggen de investering dubbel en dwars waard. Het geeft je de kans om meerdere kanten van jezelf te laten zien. Mensen komen erachter waar je voor staat, waar jouw kennis ligt en wat jou onderscheidt van je vakgenoten. Naast de externe voordelen vind ik het ook mooi meegenomen dat het bloggen mij dwingt om altijd met beide benen in het veld te blijven staan en scherp te blijven. Waar lopen mijn abonnees tegenaan in hun persbenadering? Wat gaat er fout in het medialandschap?

Stok achter de deur
Mijn nieuwsbrief is een stok achter de deur om te bloggen. Ik gebruik een deel van mijn blog en verwijs naar de volledige blog online. Het geeft mij structuur in mijn communicatie. Investeren in een blog loont dus op meerdere manieren. Natuurlijk moet je wel met leesvoer komen waar mensen tijd voor vrij willen maken om het te lezen. En mensen moeten je blog weten te vinden.

Stelling of tips
Ikzelf schrijf twee soorten blogs. Blogs met daarin een stelling waar mensen het mee eens of oneens kunnen zijn. En blogs met tips. Een blog met een stelling maakt het meeste los . Je bereikt veel meer personen doordat er een discussie ontstaat. Moeilijk om tijd vrij te maken? Begin voor een blog met een stelling met het opschrijven van de stelling en vervolgens met het opschrijven van drie argumenten. Dat hoef je niet voluit te schrijven. Als je de kapstok maar hebt staan. Leg het vervolgens weg. Je zult zien dat de rest van je blog zich dan langzaam in je hoofd gaat vormen. Schrijf tussendoor steekwoorden op die je niet wilt vergeten.

Van stelling naar interview
Bij mij duurt het soms een aantal weken voordat een blog rijp is, maar meestal vult de inhoud van de blog zich binnen een paar dagen in mijn hoofd. Doordat de basis er al ligt, wordt het uitschrijven veel minder tijdrovend. Je leidt je stelling in, werkt in iedere alinea een argument uit en sluit af met een krachtige samenvatting. Een blog met een stevige stelling kan je ook publiciteit opleveren. Meerdere van mijn blogs vielen op bij journalisten waarop een interview volgde.

Delen op LinkedIn
Zorg dat de discussie gevoed wordt door je blog via social media te delen. De stelling van je blog kun je bijvoorbeeld als discussie in relevante linkedIngroepen plaatsen. Met daarin de kern van je argumenten en daaronder de link naar je blog. Plaats het zo dat de leden zich uitgenodigd voelen om het gesprek aan te gaan. De connecties van de personen die reageren zien weer dat een persoon reageert en zo komen nieuwe contacten bij jouw blog terecht.

Lange termijn winst door delen tips
Blogs waarin je tips deelt is voor de lange termijn handiger. Handig, omdat je kunt laten zien waar je expertise ligt. Het maakt daarnaast je blog beter vindbaar voor zoekmachines. En het geeft je de mogelijkheid om bij vragen naar je blog te verwijzen. Bijvoorbeeld als iemand een vraag in de Vakerindemedia Facebookgroep heeft over het schrijven van een succesvol persbericht kan ik makkelijk verwijzen naar mijn blog ‘Vijf meest gemaakte fouten in persberichten’.

Naslagwerk voor vragen
Er zijn genoeg mensen die blogs met waardevolle tips graag delen met hun netwerk, waardoor je nieuwe mensen bereikt. Daarnaast bouw je een handig naslagwerk op waar je naar kunt verwijzen als je iemand even snel verder wilt helpen. Willen ze advies op maat, dan kunnen ze altijd aanschuiven bij een Rond de Tafel sessie.

Geen zijweggetjes
Probeer in beide soorten blogs het onderwerp zo smal mogelijk te houden. Je kunt beter een deelonderwerp kiezen en die levendig maken met voorbeelden. Dit spreekt meer aan dan een langdradig stuk te schrijven waarin je alle zijweggetjes meepakt en mensen verdwalen. Bij een blog met tips kies je eerst een deelonderwerp en daarna schrijf je kernwoorden op van de tips die je wilt delen. Als je de tips compleet hebt, kun je beginnen aan het uitschrijven.

Dubbel posten
Natuurlijk heeft het schrijven van een blog geen zin als die niet gevonden wordt. Ik post mijn blog op De Ondernemer, onder mijn profiel op Vakerindemedia.nl en op deze sprekerssite. Ik verander de content iets, waardoor het voor zoekmachines unieke content blijft. Als je jouw blog gaat dubbelposten dan is het goed om je af te vragen op welke plek je jouw belangrijkste doelgroep treft. En waar je eventueel opvalt voor journalisten.

Maak je blogs niet te lang, want dit nodigt niet uit tot lezen. Dat is voor mij nog mijn belangrijkste leerpunt (zoals je kunt zien). Streef niet naar honderd procent perfectie, maar naar een manier die bij jou past. Hoe meer je blogt, hoe makkelijker en leuker het wordt.

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Bloggen? Geen tijd!

Moederschap niet goed voor profilering

Als een vrouwelijke professional in haar profilering haar kinderen erbij haalt, dan frons ik mijn wenkbrauwen van teleurstelling. De nieuwe trend is zoveel mogelijk jezelf zijn. Mensen doen immers geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Jezelf zijn als professional betekent echter niet dat je in een zakelijke omgeving kostbare profileringsruimte op moet geven om je thuissituatie te belichten. Vrouwen die serieus genomen willen worden vanuit hun professie, moeten hun moederschap niet mengen met hun zakelijke profilering.


Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Moederschap niet goed voor profilering

De valkuilen van gratis kennis delen

Laatst gaf ik een presentatie in Noord-Holland. De persoon die de organisatie had geadviseerd om mij te boeken had al mijn blogs van de afgelopen jaren uitgeprint. Ze gebruikte het als boek en is door de tips uit mijn blogs op te volgen vaker en beter in de media gekomen. Ze is nooit een betalende klant geworden en had tot die tijd gratis kennis getankt.
Doordat ze zo blij was met de tips, zorgde ze echter wel voor veel mond-tot-mondreclame en uiteindelijk voor een presentatieklus. Gratis kennistankers leveren altijd iets op. Maar waar ligt de scheidingslijn tussen gratis kennis weggeven en iets terugvragen voor je kennis? Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on De valkuilen van gratis kennis delen

Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Je leert het meest van de fouten die je maakt. Als je geen fouten durft te maken, vertraag je je ontwikkeling. Allemaal mooi en waar. Ik voel me echter vooral knap beroerd als ik een fout maak. Helemaal als ik een fout maak in mijn contact met journalisten en redacteuren. Van mijn drie allergrootste blunders maakte ik er twee in mijn begintijd. Helaas maakte ik de derde vorige week. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Je leert het meest van de fouten die je maakt. Als je geen fouten durft te maken, vertraag je je ontwikkeling. Allemaal mooi en waar. Ik voel me echter vooral knap beroerd als ik een fout maak. Helemaal als ik een fout maak in mijn contact met journalisten en redacteuren. Van mijn drie allergrootste blunders maakte ik er twee in mijn begintijd. Helaas maakte ik de derde vorige week. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Mijn drie grootste blunders in contact met journalisten

Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Een van de grootste kansen op publiciteit is het inspelen op de actualiteit. Toch zijn er maar weinig mensen die ’s ochtends het nieuws screenen om te kijken of ze vanuit hun vak op een onderwerp in het nieuws kunnen reageren. Zelfs mensen die bewust bezig zijn met het genereren van publiciteit laten deze kans nog vaak schieten. Zo vroeg ik laatst aan 3.000 personen in mijn zakelijk netwerk of ze zelf actief journalisten en redacteuren benaderen als hun vakgebied in het nieuws is. Slechts 18 procent van de mannen en 15 procent van de vrouwen gaven aan dit inderdaad te doen. In de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar gaf 13 procent een bevestigend antwoord. Hoe ouder, hoe pro-actiever de benadering. Van de 55 plussers neemt 22 procent het initiatief om journalisten en redacteuren te benaderen als hun vakgebied in het nieuws is . Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Zorg voor publiciteit, speel in op actualiteit

Onbevangen kennis delen

In Nederland wemelt het van de business ontbijten. Je schuift rond zeven uur aan met een groep ondernemers en helpt elkaars business te versterken. Ondertussen ontbijt je ook nog eens. Ideaal voor veel ondernemers. Een onderdeel van zo’n business ontbijt is de pitchronde. Vaak krijg je een minuut om jezelf te profileren afgesloten met een zoekvraag. De pitchers blijven veelal steken op het niveau ‘wij van wc eend adviseren wc eend’. Slechts een enkeling valt op door kennis te delen in plaats van te verkopen. Die hebben het na de ronde het drukst. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Onbevangen kennis delen

5 tips voor het maken van persfoto’s

Enige tijd geleden startte een vriend van mij een detacheringsbedrijf voor technisch personeel. Op zijn LinkedIn had hij al een tijdje dezelfde foto staan. Een hele leuke, vond hij zelf en hij zag dan ook geen reden om een andere foto te plaatsen. Ik heb hem toch geadviseerd om een professionele foto te gaan gebruiken. Zijn profielfoto was namelijk gemaakt op een gezellige avond midden in een kroeg. Een leuke foto is lang niet altijd geschikt om te gebruiken in je zakelijke profilering. Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on 5 tips voor het maken van persfoto’s

Een journalist is geen klant

Waar lees je over in kranten? Met welke insteek worden gasten geïnterviewd bij Nieuwsuur? Wanneer vind je het zelf interessant om iets over iemand te lezen of te horen in de media? Journalisten zijn op zoek naar verhalen en meningen van experts: persoonlijke, afwijkende en sensationele verhalen. Vakerindemedia.nl is opgezet om deskundigen die buiten de ‘usual suspects’ vallen en deskundigen met nieuwswaardige verhalen zichtbaar te maken voor redacteuren en journalisten. Bij het opstellen van een profiel op Vakerindemedia.nl zijn het dus geen potentiële klanten waar je de teksten voor schrijft. De doelgroep op Vakerindemedia.nl is de media / de journalisten. Hoe geef je nu je profiel zo interessant mogelijk weer, zodat je kans op publiciteit wordt vergroot? Continue reading

Geplaatst in Uncategorized | Comments Off on Een journalist is geen klant