Via Vakerindemedia.nl ontvangen de aangesloten deskundigen regelmatig persvragen die journalisten via VIDM.nl versturen. Op dit moment maken ruim 875 journalisten gebruik van VIDM.nl. Iedere dag komen er weer nieuwe journalisten bij. Hierdoor worden er ook steeds meer persvragen verstuurd. Als je de oproep van de journalist in je mailbox ontvangt, kijk je of je de journalist verder kunt helpen. De truc is om meer uit de vraag te halen dan alleen de oproep zelf.
Wanneer sturen redacties en journalisten persvragen? Dat doen ze wanneer ze deskundigen (bronnen) zoeken die mee willen werken en input willen geven om bijvoorbeeld een krantenartikel tot stand te laten komen of een programma-item te vullen. Een persvraag heeft vaak tot doel om een geschikte deskundige voor een interview te vinden. Het persvragensysteem van Vakerindemedia.nl heeft dan ook als doel om de kans op publiciteit voor de abonnees (de deskundigen) te vergroten. Daarnaast is het voor journalisten en redacteuren een ideale tool om snel in contact te komen met een groot aantal potentiële bronnen voor het item waaraan ze werken.
Ervaring
Stel dat een persvraag over jouw vakgebied gaat, maar er staat een oproep in voor mensen met een bepaalde ervaring. Dan wil dat niet direct zeggen dat jouw kennis als deskundige helemaal niet welkom is. Probeer ook in zo’n geval met de betreffende journalist mee te denken. Is er een manier waarop jij de journalist met jouw kennis kunt ondersteunen? Probeer verder te kijken dan alleen de tekst. Over welk onderwerp gaat het en zijn er invalshoeken waaraan jij een bijdrage zou kunnen leveren? Reageer kort en bondig. Help de journalist zoals je een collega zou helpen die je het beste gunt.
Contact met journalisten
De persvragen zijn niet alleen interessant vanwege de publiciteitskans op korte termijn. Onderaan de persvraag vind je namelijk de gegevens van de journalist. Door regelmatig de persvragen te bekijken kom je erachter welke journalisten over welke onderwerpen schrijven. Doe hier je voordeel mee door de gegevens bij te houden in een medialijst. Dit is veel voordeliger dan een abonnement op een dure perslijst waar je betaalt voor veel gegevens, maar slechts een klein percentage echt nodig hebt. Zorg dat je een eigen medialijst hebt. Vergeet ook niet om de journalisten te volgen via social media.
Vragen die niet aansluiten
Onder je account (als deskundige) geef je aan over welke onderwerpen je persvragen wilt ontvangen. Er worden zeer veel uiteenlopende persvragen verstuurd. Zo kan het zijn dat je persvragen ontvangt die wel over jouw onderwerp gaan, maar net niet binnen jouw expertiseveld vallen. Druk in zo’n geval niet te snel op de deleteknop, maar vraag je af wie je binnen je netwerk verder zou helpen door de vraag door te spelen. Het is een kleine moeite om een persvraag door te sturen en het levert je veel goodwill bij de ontvanger op. Probeer stil te staan bij hoe jij het zou vinden als iemand anders je een publiciteitskans in de schoot werpt en wat dit voor jullie contact betekent. Precies. Het klinkt misschien afgezaagd, maar behandel ook op het gebied van publiciteitskansen anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden.