Aandacht in de media geeft je bedrijf een enorme boost. Als de media aandacht aan je besteden, gaan potentiële klanten ervan uit dat je er toe doet op jouw vakgebied. Het vergroot je geloofwaardigheid als deskundige waardoor potentiële klanten meer vertrouwen in je hebben. Het is dan ook belangrijk om jouw kans op publiciteit zorgvuldig te pakken. Ga je een persbericht schrijven? Dan moet de insteek nieuwswaardig zijn.
In mijn vorige columns legde ik uit dat persberichten die via Vakerindemedia.nl worden verzonden aan bepaalde criteria moeten voldoen. Zo moet een persbericht voldoen aan een vaste indeling en mag een persbericht geen wervende tekst bevatten. Het derde criterium is misschien wel het allerbelangrijkste. Het persbericht moet nieuwswaarde bevatten. Een persbericht zonder nieuwswaarde is geen persbericht en zal direct in de prullenbak van de journalist belanden. Het is dus belangrijk om te begrijpen wat journalisten nieuwswaardig vinden.
Wat is nieuwswaarde
Een bericht heeft nieuwswaarde als het een link heeft met de actualiteit, als de inhoud van het bericht van maatschappelijk belang is of als het een bijzonder verhaal is waarvan de wenkbrauwen of mondhoeken gaan bewegen. De insteek van jouw persbericht moet minimaal een van deze drie nieuwswaardige ingrediënten hebben.
Actualiteit
Stel dat het basisonderwijs in het nieuws is, omdat steeds meer leerlingen blijven zitten. En jij hebt onderzoek gedaan naar de hobbels die beelddenkende kinderen tijdens hun basisschooltijd ervaren. Dan ben jij een interessante deskundige voor alle pers die zich met het onderwijs en de actualiteit bezig houden. Jij kunt journalisten van landelijke dagbladen en redacteuren van actualiteitenprogramma’s en nieuwssites achtergrondinformatie geven die het item over onderwijs body geeft. Als jouw vakgebied in het nieuws is, dan heeft het altijd zin om de media op te zoeken met ontbrekende informatie. Het moet echter wel informatie zijn die niet al lang en breed bekend is bij het grote publiek.
Maatschappelijk belang
Naast actualiteit is ook het maatschappelijke belang een pijler voor nieuwswaarde. Hoe groter het maatschappelijk belang, hoe groter de nieuwswaarde. Hoe groter de impact van jouw nieuws op het dagelijks leven van mensen is, hoe groter de nieuwswaarde. Ook de grootte van de groep waarop de inhoud van het bericht van toepassing is, is van belang. ‘Zzp-ers in de tuinbouw krijgen geen arbeidsongeschiktheidverzekering’ is zeker nieuwswaardig. Als het echter zou gaan om niet alleen zzp-ers in de tuinbouw, maar alle zzp-ers in de agrarische sector dan is de nieuwswaarde groter. Het gaat dan immers om een grote groep.
Bijzonder verhaal
Naast actualiteit en maatschappelijk belang is het ook mogelijk om aandacht in de media te krijgen, omdat je een bijzonder verhaal te vertellen hebt. Een bijzondere innovatie bevat nieuwswaarde. Het is hierbij van belang dat de ontwikkeling tot nu toe nog niet heeft plaatsgevonden. Hoe groter het verschil met het verleden, hoe groter de nieuwswaarde. Een robot die de vaatwasser uitpakt is bijvoorbeeld nieuwswaardiger dan een nieuwe theesmaak van Picknick.
Baanbrekends
Een Nederlands familiebedrijf die wereldwijd marktleider is in scheepstouwen en zelfs hofleverancier bij Pirates of the Caribbean is, is ook een bijzonder verhaal. Net als een 15-jarige vmbo-leerling die financieel binnen loopt omdat zij een app heeft ontwikkeld die trombose bij vliegtuigpassagiers voorkomt. Het geeft ons het gevoel van trots als een medelander iets baanbrekends heeft bereikt. Verhalen die inspireren, bevatten dus ook nieuwswaarde. Als het maar wel gaat om iets wat daarvoor nog niet eerder bereikt is. En dus nieuw(s) is.
Insteek media
Vind jij het moeilijk om te bepalen wat nieuwswaardig is? Bedenk dan wie jouw doelgroep is, waar wonen ze, wat lezen/kijken/luisteren ze? Als je het mediagebruik van je doelgroep weet, pak je de betreffende media erbij. Waar besteden ze aandacht aan? Op welke manier? Voor welke insteek kiezen ze. Probeer jouw nieuws zo aan te leveren dat het 1-op-1 in te passen is in het medium waar je jouw persbericht naartoe stuurt. De media bieden een prachtig podium om meer mensen te bereiken. Benut deze kans optimaal en kies voor een nieuwswaardige insteek van je persbericht.