Regionaal nieuws of landelijk nieuws?

De meeste mensen gaan er van uit dat een publiciteitscampagne pas succesvol is als je de landelijke media hebt gehaald. Sommige berichten zijn echter alleen interessant voor regionale media. Het is dan zonde van je energie om alles op alles te zetten om ook in de landelijk media aandacht te krijgen. Er zijn wel uitzonderingen waarbij typisch regionale nieuwtjes erg interessant zijn voor de landelijke media.

Diepe impact op bewoners
Een regionaal nieuwtje is geen garantie op landelijke nieuwswaarde. Ik krijg tijdens de Rond de Tafel met VIDM sessies regelmatig de vraag wanneer een regionaal persbericht ook naar landelijke media verzonden kan worden. Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Regionaal nieuws kan landelijke media boeien als het om een maatschappelijk onderwerp gaat dat diepe impact op de bewoners heeft en ook in andere gemeenten in Nederland zou kunnen plaatsvinden.
Problematiek binnen gemeenten
Een goed voorbeeld is de rioolwatertest op drugs in Nijkerk.  De test werd gedaan om het drugsprobleem in de gemeente zichtbaar te maken. Ook ouders in andere gemeenten zijn geïnteresseerd in de drugsproblematiek binnen hun eigen gemeenten. Dat maakt de methode en de uitslag interessant voor landelijke media.

Ouders gaan zich afvragen of de methode ook voor hun gemeente inzetbaar is als ze het nieuwsbericht lezen en ondernemen misschien zelfs actie richting hun eigen gemeente. Zodra het nieuws ook bij mensen buiten de gemeente (wonend in Nederland) een reactie oproept, is het de moeite waard om landelijke media te benaderen.  De reactie hoeft overigens geen actie ondernemen te betekenen. Het gaat het er vooral om dat het iets met de ontvanger doet. Dat de wenkbrauwen gaan bewegen.
Afwijkend
Het regionale nieuws is echter veel vaker alleen interessant voor de inwoners van de betreffende gemeente. Krijgt een plaatselijke kapsalon een andere eigenaar, dan is dat in geval van een kleine gemeenschap leuk voor de lokale media om te melden. Voor landelijke media is het echter niet sensationeel of afwijkend genoeg. Daarnaast heeft het geen link met het dagelijks leven van personen buiten de gemeente.

Vraag je daarom bij je nieuws altijd af voor wie het nieuws interessant is.  Stuur je persbericht, opiniestuk of artikel alleen naar de media waarvan de doelgroep geïnteresseerd is in de inhoud. Ga geen journalisten irriteren door maar lukraak je bericht overal naar toe te sturen.  Sta stil bij wat het doel van je persbenadering is en waar je belangrijkste doelgroep zit. Regionale media kunnen een prachtige springplank naar landelijke media zijn. Het halen van landelijke media moet echter nooit een doel op zich zijn.

Vragen? Schuif dan eens aan bij een Rond de Tafel met VIDM-sessie.

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags. Bookmark deze directe link.

Comments are closed.