Jouw kennis zichtbaar maken voor een groot publiek is onmisbaar als je wilt bouwen aan je marktwaarde. 86 procent van de ondernemers vindt het delen van zijn/haar kennis tijdens het netwerken met zakelijke contacten bij het werk horen*. En ook het delen van kennis via social media staat bij 81 procent van de ondernemers op het takenlijstje. Als we kijken naar het delen van kennis via de media lijken we deze lijn door te kunnen trekken. Maar schijn bedriegt.
Versteviging marktwaarde
84 procent van de ondernemers vindt jezelf in de media profileren goed voor je marktwaarde. 70 procent van de ondernemers vindt het delen van zijn/haar kennis met journalisten als zijn/haar vakgebied in het nieuws is (publiciteit genereren) bij het werk horen.
Kennis delen
Mijn kennis delen met het publiek via de media als mijn vakgebied in het nieuws is zie ik als een belangrijke kans om mijzelf zakelijk te profileren, zegt 78 procent van de ondernemers. Maar slechts 18 procent van de ondernemers benadert zelf actief de betreffende redacties als zijn/haar vakgebied in het nieuws is.
Structuur in persbenadering
Het belang van publiciteit is voor ondernemers dus wel duidelijk, maar het structureel benutten van mediakansen zit bij 82 procent van de ondernemers niet in het systeem van hun dagelijkse werk. Laatst organiseerde we een masterclass met twee redacteuren en een presentator van drie verschillende nieuwsprogramma’s (landelijke tv). Ook zij bevestigden weer dat het inspelen op actualiteit één van de grootste publiciteitskansen is voor deskundigen.
Als de kranten koppen ‘Ook verlaging pensioenen in 2014′ dan ben je als pensioenadviseur interessant voor redacties. Want ze willen namelijk aan hun kijkers, lezers of luisteraars kunnen uitleggen wat dit voor hun betekent.
Speak up
Wil je bouwen aan je economische positie door zichtbaar te worden voor een groter publiek? Hou de actualiteit dan in de gaten en neem contact op met redacteuren en journalisten zodra er iets speelt binnen jouw vakgebied.
Maak duidelijk wie je bent en waar jouw specialisme ligt. Laat van je horen, maak je deskundigheid zichtbaar en kom achter die schermen vandaan. Wat niet zichtbaar is kan ook niet op waarde worden geschat.
Wil je weten waar redacteuren op letten als jij contact met ze opneemt? Wil je voorbeelden horen van een succesvolle benadering? Het vragenuurtje tijdens de masterclass met de redacteuren en presentator is als mp3 te beluisteren. Log in op VIDM.nl en ga via Specials naar het interview (audio) (Pro & VIP).
… * Bron: Onderzoeksrapport Jijindemedia.nl, januari 2013. Aan het online onderzoek deden 935 mensen mee. Klik hier voor het volledige onderzoek.