Als een vrouwelijke professional in haar profilering haar kinderen erbij haalt, dan frons ik mijn wenkbrauwen van teleurstelling. De nieuwe trend is zoveel mogelijk jezelf zijn. Mensen doen immers geen zaken met bedrijven, maar met mensen. Jezelf zijn als professional betekent echter niet dat je in een zakelijke omgeving kostbare profileringsruimte op moet geven om je thuissituatie te belichten. Vrouwen die serieus genomen willen worden vanuit hun professie, moeten hun moederschap niet mengen met hun zakelijke profilering.
Jennifer & Ben
Vrouwen worden in de media bijna nooit op dezelfde manier geportretteerd als mannen. Ook beroemde mensen zoals Jennifer Garner en Ben Affleck, beiden succesvolle acteurs, merkten op dat ze verschillend benaderd worden.
Ze delen hetzelfde gezin, doen hetzelfde werk en geven evenveel interviews. Terwijl zij steevast als vraag krijgt hoe zij werk en gezin combineert, heeft haar man die vraag nog nooit in zijn carrière gekregen. Ook op andere vakgebieden worden mannelijke en vrouwelijke professionals verschillend geportretteerd. In nieuwsmedia worden bij vrouwen drie keer zo vaak dan bij mannen de link gelegd met de familiestatus (*).
Hardnekkige vooroordelen
We lopen allemaal rond met vooroordelen. Niemand, en dan ook echt niemand, is vrij van vooroordelen. Bij moeders wordt er eerder dan bij vaders vanuit gegaan dat je er een beetje naast werkt als je ouderschap benoemd wordt.
Het is de erfenis van onze geschiedenis waarin vrouwen nauwelijks zichtbaar waren als werkende schakel in de maatschappij. Je kunt je tegen vooroordelen verzetten. Wat je in dit geval echter veel beter kunt doen is ervoor zorgen dat de link naar een eventueel moederschap niet gemaakt wordt.
Vanuit professie geïnterviewd
In verband met Internationale Vrouwendag mogen vrouwelijke professionals deze maand gratis bij mij aanschuiven. Naast alle praktische publiciteitstips geef ik regelmatig het advies om tijdens interviews met vakbladen of nieuwsmedia niet te benoemen of je moeder bent. Als er gevraagd wordt naar de thuissituatie, zeg dan dat je geïnterviewd wordt vanuit je professie en dat je jouw privéleven buiten beschouwing wilt laten.
Alleen als het je profilering geloofwaardiger maakt (omdat je bijvoorbeeld als orthodontist een nieuwe speen hebt ontwikkeld doordat jullie je thuis ergerden aan de spenen die niet voldeden) mag je het moederschap benoemen. Noem in dat geval ook de andere ouder indien hij/zij onderdeel van het gezin uitmaakt.
Familiestatus verbergenrental mobil jakarta
Alles wat aandacht krijgt groeit. In je zakelijke profilering aandacht geven aan je moederschap leidt af van waarom mensen met jou zouden willen samenwerken. Onze maatschappij zit nog te vol met stereotype portrettering en vooroordelen rond werkende moeders.
Vrouwen profileren vanuit hun familiestatus doet afbreuk aan hun status als professional. Zowel media als vrouwelijke professionals moeten stoppen met steeds weer de al dan niet aanwezige kinderen erbij te halen. Laten we er eerst voor zorgen dat vrouwen als volwaardige schakels in de werkende maatschappij worden gezien.
(*Onderzoek Global Media Monitoring Project)